Vad får man fotografera?

"du får ta bilder på allt och alla utom vissa skyddsobjekt som kan vara både militära och civila anläggningar. När man inte får fotografera är det tydligt skyltat."
Citatet är hämtat härifrån.

Man får lov att fota precis vad eller vem som helst. När som helst.

Du får lov att ta en bild på din kompis som petar sig i näsan om du vill. Men du borde kanske bör undvika det. Innan du tar en bild av någon annan kan en bra tips vara att tänka: Hade jag velat bli fotad just nu om det var jag?

Får man fota överallt?
I vissa byggnader är det kameraförbud, men då finns det oftast skyltar om det. Ägaren av byggnaden eller personal kan komma och be dig lägga undan kameran, och då är det bara att göra det. Om du vet att du ska ha ett fotoprojekt någonstans kan det vara bra att fråga om lov, och berätta vad du tänkt använda till.

Kan någon tvinga mig radera bilder eller ge ifrån mig minneskortet?
Nej, du behöver inte radera bilder eller ge ifrån dig minneskortet. Inte ens om polisen frågar. För att du ska vara tvungen att göra det krävs ett åklagarbeslut.


Bild tagen på IKEA. Innan jag gick in och fotade fick jag fråga om lov. Jag berättade att jag skulle fota till ett skolarbete och frågade om det var ok att jag också la upp bilden på min blogg. Under tiden vi gick omkring kom flera i personalen fram och frågade om vi bett om lov och då var det bara att förklara på nytt.

Tänk på!

Du får fortfarande inte lov att använda bilderna hur som helst.
Du måste be om lov innan du publicerar:
  • bilder på någon.
  • bilder bilder som inte är tagna offentliga platser.
  • bilder på verk som är skyddade av lagen om upphovsrätt.
Visste du att?
Man får inte lov att använda bilder tagna från bussar och tåg hur som helst. Inte ens om bussen eller tåget inte syns på bilden. Det beror på att bussar och tåg inte är offentliga platser.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0