© Copyright

Copyright - Lagen om upphovsrätt
När du skapar något, en text, bild, video eller musik, så äger du rättigheterna till det. Det betyder att andra måste be om lov innan de använder sig av ditt verk. Tidningar eller hemsidor köper rättigheterna till texter/bilder m.m. av skaparna, innan de använder sig av dem.

Fråga om lov, och ange tydligt vem som skapat det du lägger upp.
Om du vill lägga upp något som någon annan har skapat på din blogg måste du be om lov. Tänk sedan på att skriva vem det är som till exempel har tagit bilden.

När det inte går att be om lov då?
Ibland hittar man bilder, musik eller annat där det inte går att be upphovsmannen om lov. Får man inte lägga upp det då?

Jo, lägg upp det ändå. Men skriv vem som skapat det eller vart du hittade det. Länka gärna också.

Får jag lägga upp citat?
Ja, det får du. Men tänk på att skriva vems citat det är.


Mycket av faktan jag skriver är hittad eller dubbelkollad på andra hemsidor, även om jag naturligtvis bara använder mina egna ord när jag skriver.. Du kan alltid hitta mina källor under rubriken Länkar i menyn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0